Demo Gehoortraining fase 1
Let op: in de demo-versie van Gehoortraining fase 1 zijn hoofdstuk 1.3 en 1.5 niet toegankelijk.
Schrijf nu in voor muziektheorie en krijg toegang tot de volledige lesstof op www.virtuelelesruimte.nl.
Melodische oefeningen
Hoofdstuk 1.1 Melodie herkennen
1.1 Melodie herkennen
Oefenen
De oefening melodie herkennen is een voorbereidende oefening voor de oefening melodische afwijking (zie hoofdstuk 1.2).
Het doel van deze oefening is om het verschil te leren horen tussen twee verschillend genoteerde melodieën. Het verschil tussen deze twee melodieën betreft slechts 1 noot.
Oefenen: de gespeelde melodie is twee keer genoteerd. Kies de juiste melodie.
Voorbeeld vraag
-
Voorbeeld vraag oefening 1a: melodie herkennen instap
-
Voorbeeld vraag oefening 1b: melodie herkennen
Voorbeeld vraag oefening 1a: melodie herkennen instap
Voorbeeld vraag oefening 1b: melodie herkennen
Voorbeeld vraag oefening 1a: melodie herkennen instap
De volgende melodie wordt gespeeld:
Kies welke melodie je hoort.
Keuze 1:
Keuze 2:
Uitwerking
Het verschil tussen de eerste en tweede melodie is de tweede tel in de tweede maat:
- In de eerste melodie wordt daar een E gespeeld. In de tweede maat daalt de melodie van de G naar E naar de C (terts E C).
- In de tweede melodie wordt daar een D gespeeld. In de tweede maat daalt de melodie van de G naar D naar de C (secunde D C).
Zing beide genoteerde melodieën na om een klankvoorstelling van beide melodieën te krijgen. Speel vervolgens de melodie af en luister of de melodie daalt volgens G E C (keuze 1) of daalt volgens G D C (keuze 2).
Antwoord: keuze 1.
Voorbeeld vraag oefening 1b: melodie herkennen
De volgende melodie wordt gespeeld:
Kies welke melodie je hoort.
Keuze 1:
Keuze 2:
Uitwerking
Het verschil tussen de eerste en tweede melodie is de tweede tel in de tweede maat:
- In de eerste melodie wordt daar een G gespeeld. In de tweede maat stijgt de melodie van de E naar de F naar de G.
- In de tweede melodie wordt daar een E gespeeld. In de tweede maat stijgt de melodie van de E naar de F en daalt vervolgens terug naar de E.
Zing beide genoteerde melodieën na om een klankvoorstelling van beide melodieën te krijgen. Speel vervolgens de melodie af en luister of de melodie stijgt van de F naar de G (keuze 1) of daalt van de F naar de E (keuze 2).
Antwoord: keuze 2.
Hoofdstuk 1.2 Melodische afwijking
1.2 Melodische afwijking
Oefenen
De oefening melodische afwijking is een vervolg oefening van de oefening melodie herkennen (zie hoofdstuk 1.1).
Het doel van deze oefening is om het verschil te leren horen tussen twee melodieën. De ene melodie wordt gespeeld en de andere melodie is genoteerd. De gespeelde melodie wijkt af van de genoteerde melodie, dit verschil betreft slechts 1 toon. Ontdek de foutief gespeelde toon.
Oefenen: het kunnen horen van een foutief gespeeld noot.
Voorbeeld vraag
-
Voorbeeld vraag oefening 1c: melodische afwijking instap
-
Voorbeeld vraag oefening 1d: melodische afwijking
Voorbeeld vraag oefening 1c: melodische afwijking instap
Voorbeeld vraag oefening 1d: melodische afwijking
Voorbeeld vraag oefening 1c: melodische afwijking instap
In de volgende melodie wordt een foute noot gespeeld:
Welke noot wordt foutief gespeeld?
Uitwerking
Zing de genoteerde melodie na om een klankvoorstelling van de genoteerde melodie te krijgen. Let daarbij op:
- de grondtoon van de melodie.
- het stijgen en dalen van de melodie.
- kleine of grote sprongen in de melodie.
- noten die hetzelfde zijn.
Speel vervolgens de melodie af en merk op dat:
- de genoteerde melodie in de eerste maat stijgt van de grondtoon C via de terts E naar de kwint G.
- de genoteerde melodie in de tweede maat daalt van de terts E naar de D en naar de C.
- de gespeelde melodie in de tweede maat stijgt van de terts E naar de kwart F.
Antwoord: de foutief gespeelde noot is de tweede noot D in de tweede maat (de tweede tel). Hier wordt een F gespeeld.
Voorbeeld vraag oefening 1d: melodische afwijking
In de volgende melodie wordt een foute noot gespeeld:
Welke noot wordt foutief gespeeld?
Uitwerking
Zing de genoteerde melodie na om een klankvoorstelling van de genoteerde melodie te krijgen. Let daarbij op:
- de grondtoon van de melodie.
- het stijgen en dalen van de melodie.
- kleine of grote sprongen in de melodie.
- noten die hetzelfde zijn.
Speel vervolgens de melodie af en merk op dat:
- de gespeelde melodie stijgt van de grondtoon C naar de kwint G.
- de genoteerde melodie in de tweede maat stijgt van de E naar de F en vervolgens daalt naar de E.
Antwoord: de foutief gespeelde noot is de tweede noot E in de tweede maat (de tweede tel). Hier wordt een G gespeeld
Ritmische oefeningen
Hoofdstuk 1.4 Ritme herkennen
1.4 Ritme herkennen
Oefenen
De oefening ritme herkennen is een voorbereidende oefening voor het ritmisch dictee (zie hoofdstuk 1.5).
Het doel van deze oefening is om het verschil te leren horen tussen twee verschillend genoteerde ritmes.
Oefenen: het gespeelde ritme is twee keer genoteerd. Kies het juiste ritme.
Voorbeeld vraag
Vraag
Het volgende ritme wordt gespeeld:
Kies welk ritme je hoort.
Keuze 1:
Keuze 2:
Uitwerking
Het ritme staat genoteerd in een driekwartsmaat. Het verschil tussen het eerste en tweede ritme is de eerste tel in de eerste maat:
- In het eerste ritme wordt daar een kwart noot gespeeld.
- In het tweede ritme wordt daar een halve noot gespeeld.
Klap of tik beide genoteerde ritmes na om een klankvoorstelling van beide ritmes te krijgen. Speel vervolgens het ritme af en luister of de eerste noot een kwart noot is (keuze 1) of een halve noot (keuze 2).
Antwoord: keuze 1.
Intervallen
Hoofdstuk 1.6 Secunde, terts, kwart en kwint
1.6 Secunde, terts, kwart en kwint
Oefenen
Het doel van deze oefening is om het verschil te leren horen tussen de secunde, terts, kwart en kwint.
Oefenen: het op gehoor kunnen onderscheiden van de secunde, terts, kwart en kwint.
Gehoortraining oefening 1f: secunde, terts, kwart en kwint
Luister hoe de secunde, terts, kwart en kwint klinken.
De secunde C D
De terts C E
De kwart C F
De kwint C G
Voorbeeld vraag
Vraag
Welk interval wordt hier gespeeld?
Keuze 1: secunde
Keuze 2: terts
Keuze 3: kwart
Keuze 4: kwint
Uitwerking
Zing het gespeelde interval na om een klankvoorstelling van dit interval te krijgen. Bepaal om welk interval het gaat.
Antwoord: terts.
Hoofdstuk 1.7 Grote en kleine secundes
1.7 Grote en kleine secundes
Oefenen
Het doel van deze oefening is om het verschil te leren horen tussen de grote en kleine secunde.
Oefenen: het op gehoor kunnen onderscheiden van de grote en kleine secunde.
Gehoortraining oefening 1g: grote en kleine secundes
Luister hoe de grote en kleine secunde klinkt.
De secunde C D
heet een grote secunde
De secunde C Des
heet een kleine secunde
Voorbeeld vraag
Vraag
Welk interval wordt hier gespeeld?
Keuze 1: grote secunde
Keuze 2: kleine secunde
Uitwerking
Zing het gespeelde interval na om een klankvoorstelling van dit interval te krijgen. Bepaal om welk interval het gaat.
Antwoord: grote secunde.
Toonladders
Hoofdstuk 1.8 De grote-tertstoonladder
1.8 De grote-tertstoonladder
Oefenen
Het doel van deze oefening is het op gehoor kunnen herkennen van de grote-tertstoonladder.
Oefenen: het kunnen horen van een goed of fout gespeelde grote-tertstoonladder.
Gehoortraining oefening 1h: toonladder herkennen
Oefenen: het kunnen horen van een foutief gespeeld noot in de C grote-tertstoonladder.
Gehoortraining oefening 1i: grote-tertstoonladders
Luister hoe de grote-tertstoonladder klinkt.
De grote-tertstoonladder
Voorbeeld vraag
Vraag
Wordt de volgende grote-tertstoonladder goed of fout gespeeld?
Uitwerking
Zing de gespeelde toonladder na om een klankvoorstelling van deze toonladder te krijgen. Bepaal of de toonladder klinkt als de grote-tertstoonladder.
Antwoord: fout.
Vraag
In de volgende toonladder wordt een foute noot gespeeld:
Welke noot wordt foutief gespeeld?
Uitwerking
De genoteerde toonladder is de C grote-tertstoonladder. Zing de gespeelde toonladder na om een klankvoorstelling van deze toonladder te krijgen. Luister waar de gespeelde toonladder afwijkt van de grote-tertstoonladder.
Antwoord: de foutief gespeelde noot is de vierde noot, de F.